Online adverteren wordt steeds populairder. Het kan gezien worden als dat net wat kleine beetje ondersteuning die jou helpt om je doel te behalen. Er zitten dus uitgerekend veel voordelen. Maar je kent dat eeuwenoude gezegde ‘elk voordeel heeft z’n nadeel’ vast ook wel. Dat is hier ook het geval. Het is dus de vraag hoeveel voordelen er bestaan en wat ze zijn? Ook is het misschien goed om na te gaan welke nadelen deze voordelen met zich meebrengen? Hieronder zal ik ze voor je noteren en verklaren.
Facebook als hulpmiddel
Facebook is een sociaal platform dat ontzettend veel bezoekers tot haar beschikking heeft. Daarbij kan je uiteraard een pagina aanmaken, maar je je ook gaan richten op de zogeheten ‘Facebook Ads’ voor het online adverteren. Doelgroepen kunnen gekozen worden door middel van likes. Facebook zelf kan ook helpen met het zoeken van relevante klanten voor je bedrijf. Dan bestaat er ook nog zoiets als ‘retargeting’. Hierbij gaan ze volgens mij net zo te werk als bij ‘Cookies’. Facebook zal bezoekers selecteren die tevens jouw webshop bezocht hebben. Helaas kleeft er ook weer een nadeel aan vast: er is een aanzienlijk grotere kans dat niet de juiste klanten aantrekt bij deze vorm van online adverteren. Er zijn namelijk een hoop meer mensen die niet direct op zoek zijn naar het product/ de producten die jij aanbiedt.
Youtube als hulpmiddel
Youtube is een gigantisch groot medium en is een uitstekende plek om bekendheid te verschaffen. Deze vorm van online adverteren toont zich door middel van advertenties in de video’s die worden weergegeven tijdens de onderbrekingen van de video en aan het begin van video’s. De nadelen zijn daarentegen dat het veel tijd en geld kost om een goede advertentie te creëren. Je loopt een eerder een hoog risico op een verlies dan op winst bij deze aanpak. Ads worden betaald aan de hand van views. Doe dit daarom alleen als je het als extra optie wil toepassen en je daarmee jezelf wilt uitbreiden.
Instagram als hulpmiddel
Ik denk dat iedereen Instagram wel kent ondertussen. Er zitten voornamelijk jonge mensen, maar uiteraard ook oudere gebruikers. Het valt me op dat Instagram nog niet van overdreven veel opdringerige advertenties is voorzien. Dat is voor mij dus echt een pluspunt! Daarnaast is het gemakkelijk te gebruiken( dus ook voor online adverteren) en heeft het platform in mijn ogen een frisse en kleurrijke uitstraling. Het kan echter wel een nadeel zijn als je niet afhankelijk wilt zijn van Facebook. Je hebt namelijk, wat betreft online adverteren, een Facebook advertising account nodig om te kunnen adverteren op Instagram. Ook is het mogelijk dat je niet relevante bezoekers aantrekt.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.